Het gebruik van een web-to-print systeem maakt het voor uw klanten gemakkelijk om online te bestellen, maar het roept wel een interessante vraag op: hoe zit het met de kwaliteitscontrole? Wat controleert u in de bestanden die worden geüpload? En vooral: wanneer controleert u die?
Templates of niet: dat is de vraag
Het is zinvol twee verschillende scenario’s van elkaar te onderscheiden. Als u templates gebruikt, heeft u waarschijnlijk niet eens een kwaliteitscontrole nodig. U hebt de template gemaakt, dus de productiebestanden zullen altijd goed zijn. Maar wat als u klanten toestaat om bestanden of een deel van een template te uploaden? Zullen die bestanden altijd correct zijn? In dat geval kunnen we wel zeggen dat u een kwaliteitscontrole nodig zult hebben.
Vroeger… of later
Instinctief zou u er dan van uit kunnen gaan dat u zo vroeg mogelijk aan kwaliteitscontrole moet doen. U wil immers geen slechte bestanden in uw productieworkflow.
Maar welke invloed heeft dat op de relatie met uw klanten? Zullen zij de problemen waar u op wijst begrijpen? Zullen ze in staat zijn om ze op te lossen? Of gaan ze gewoon naar een drukker die niet zo moeilijk is om mee te werken?
Alles is mogelijk!
Vanuit technisch oogpunt is alles mogelijk. U kan de bestanden accepteren, ze preflighten en feedback geven nog voor de order. U zou de bestanden ook kunnen accepteren en ze in stilte in prepress kunnen corrigeren. Of u kunt kleine preflights uitvoeren voordat de order wordt geplaatst en later een grondigere kwaliteitscontrole uitvoeren.
Het goede, het slechte
Geen van deze mogelijkheden is goed of fout. Het hangt allemaal af van uw bedrijf, van uw klanten en van de relatie die u met hen hebt. Wat belangrijk is, is dat u hier een zakelijke beslissing van maakt. Producten moeten in dienst staan van uw bedrijf. Niet andersom.
David van Driessche, CTO bij Four Pees