Beste Wouter,
Met veel aandacht las ik eerder deze week uw open brief.
Een oproep van 26 ondernemers uit de retail om tijdens de coronacrisis niet langer online te kopen in het buitenland, maar ook eens aan de Belgische retailers te denken.
Fespa.be is de vakvereniging voor print- & sign bedrijven in België. Samen met haar 16 stichtende leden kunnen we deze warme oproep enkel maar aanmoedigen.
Sterker, we willen jullie vragen om dezelfde houding aan te nemen. Jullie aanvragen voor visitekaartjes, spandoeken, folders, bedrukte borden, verpakkingen, boodschaptassen, bedrukte t-shirts, vlaggen, advertenties, bestickering, pos-materiaal zijn bij ons meer dan ooit van harte welkom.
Als jonge, Belgische ondernemers hebben we al jaren de reflex om lokaal te kopen. Omdat we geloven in lokale en eerlijke handel en zelf moeten opboksen tegen ‘oneerlijke’ concurrentie uit verre buurlanden. We kunnen het verschil maken door gepersonaliseerde service of snellere levertermijnen. We garanderen bovendien ook duurzame producten en innovatieve printoplossingen.
We hebben in België prachtige maakbedrijven, van kmo’s tot grotere drukkerijen en vertegenwoordigen met de grafische sector meer dan 1000 bedrijven en 8.000 werknemers. Met de opkomst van onlineshops is het steeds moeilijker om met print in het algemeen en digitale print in het bijzonder een plek te veroveren. Maar niet alles is digitaal of online vandaag.
Kijk maar eens rond op de parkings en in de winkel en je zult versteld staan van hoeveel print er hangt om aandacht van jullie klanten naar jullie winkel en producten te lokken. Meer dan ooit is het essentieel om sfeer en beleving in de verkooppunten te brengen en in te spelen op seizoenen of trends van het moment.
Ondanks de loonhandicap, slagen we erin om te investeren in betere technologie die ervoor zorgt dat we sneller kleine of grote oplages kunnen leveren. We denken hierbij ook aan duurzame oplossingen en materialen die op termijn kunnen worden gerecycleerd.
We ondersteunen jullie boodschap om Belgisch te kopen. Laat ons jullie fysieke shops voorzien van mooie Belgische prints.
We zullen elkaar na het overwinnen van dit vuile virus meer dan ooit nodig hebben. Wij reiken jullie alvast de hand.
#koopbelgisch #printlokaal
Dirk Teughels (XLreclame), Franky De Meyer (FDM Print Group), Kirsten De Dycker (Backstage Service), Marcel Engelen (White-Light), Mieke Neven (Burocad), Dennis Vanderlingen (Dacar Digital Printing), Jo Raman (Printville), Guy Lauwers (Dioss), Andreas Foriers (Creafor), Stefaan Cardoen (Hecht), Wouter Mouton (3 Motion), Bruno Schmitz (Schmitz Digital Print), Manu Leonard (Colorisprint), Christian Duyckaerts (Fespa), Marc Vandenbroucke (Febelgra), Jean Van Houtryve (Visix)