Voor het eerst in de geschiedenis van Haletra zet het in Houthalen gevestigde bedrijf de stap naar grootformaat printen. Dat doen ze meteen in stijl met de installatie van een Anapurna H2050i LED hybride printer.
Haletra Managing Director Koen Braem legt uit: ‘Deze investering is eigenlijk de eerste aanzet van een compleet nieuwe afdeling binnen Haletra, waarmee we een verbreding willen realiseren van zowel ons klantenbestand als ons dienstenaanbod.’
Agfa Sales Manager Inkjet Niko Dheedene en Haletra Managing Director Koen Braem bij de nieuwe Anapurna H2050i LED.
Dankzij een consequente investeringsstrategie, heeft Haletra al jaren een gestage groei gekend en positioneert het zich met een ultramodern machinepark en meer dan 60 medewerkers zonder meer bij de grafische top in de Benelux. Sinds enige maanden heeft Haletra met Koen Braem ook een nieuwe Managing Director in huis, die samen met familiaal aandeelhouder Dieter Paredis de toekomstige koers van het bedrijf uitstippelt. Hierbij zal vooral gefocust worden op de totale communicatiebehoefte van de klant, versus de traditionele productgerichte aanpak.
Denkwerk
Never change a winning team, maar in sommige gevallen kan je dat beter wel doen. Koen Braem licht toe: ‘Ik denk dat het fair is om te stellen dat deze coronacrisis iedereen aan het denken gezet heeft. Ook wij hebben dat gedaan en we hebben ons gerealiseerd dat we te veel afhankelijk zijn van bepaalde branches zoals horeca en evenementen. Nu net twee sec toren die harde klappen krijgen. Gelukkig heeft Haletra goede jaren achter de rug en dat gaf ons de ademruimte om in alle rust en kalmte na te denken over onze toekomstige strategie, zonder de focus te verliezen. De bedrijven die deze crisis goed doorkomen zijn niet noodzakelijk de sterkste, maar eerder de meest flexibele.’
Diversificatie is een noodzaak
De aanzet om met een afdeling grootformaat printen te starten lag al een tijdje te rijpen, maar corona gaf net dat extra duwtje dat nodig was om het ook echt te doen. Dieter Paredis vertelt: ‘Een grote retailer waarvoor we het drukwerk verzorgen, was al een tijdje vragende partij en staat echt te springen om hierin mee te gaan. Naast algemene grootfor maat signage, gaan we ook gepersonaliseerde producten per vestiging produceren en ook daarvoor is de basis al gelegd. Zo’n afdeling op poten zetten is natuurlijk veel meer dan enkel een printer kopen, maar je moet ergens mee beginnen. Over hoe we dit verder gaan aanpakken liggen er verschillende pistes op tafel, waarover ik nog niet verder kan uitweiden, maar we zijn, zoals met alles wat we ondernemen, zeer ambitieus.’
Demo gaf doorslag
Ervaringen van andere gebruikers zijn zonder meer belangrijk, maar een goede demo is vaak toch de beslissende factor bij de aankoop van machines en dat was hier niet anders. Koen Braem: ‘Vooraleer we op demo gingen bij Agfa, hadden we eigenlijk al een andere printer in gedachten, maar de demo bij Agfa heeft ons van onze sokken geblazen. To the point, gefocust op onze behoeften en foutloos uit gevoerd. Printkwaliteit was top en was dat ook nog steeds aan 62 m²/uur! Het klantbezoek achteraf was niet meer dan een bevestiging van wat we eerder gezien en gehoord hadden.
Een ander doorslaggevend argument was de doorgroeimogelijkheid bij Agfa naar een nog groter printformaat zoals de Jeti Tauro. Ook het feit dat de R&D hier in Mortsel zit en dat je hiermee de lokale economie ondersteunt, heeft zeker meegespeeld bij onze keuze.’
Meer informatie over Haletra en Agfa’s Anapurna-printers vindt u hier: www.haletra.be en www.agfa.com