De laatste editie van de Sign en Print Expo is alweer van 2019 geleden. Het einde van die editie zou het begin betekenen van een pandemie die ondertussen bijna 2 jaren duurt.
De beurs opende met een Live podcast georganiseerd door het vakblad Sign.nl en moderator Wouter Mooij. Panelleden waren Wouter van As (Voorzitter Fespa Nederland, Jean Van Houtryve (Voorzitter Fespa Belgium), Rene De Heij (Probo) en Ron van Rijssel (Sibon Nederland).
Fespa Belgium had voor het eerst een eigen beurstand en verwelkomde meer dan 200 mensen in hun “Bar Belge”, een kleine bruine kroeg waar we Zennepils en informatie over Fespa Belgium serveerden aan onze leden, sponsors en sympathisanten.
De bedoeling om met onze sector meer naar buiten te treden en de Nederlanders kennis te laten maken met de mogelijkheden van onze mooie printbedrijven was alvast één van de redenen waarom we op deze beurs wilden exposeren. Uiteraard hebben we ook een aantal nieuwe leden kunnen aantrekken om lid te worden van ons netwerk.
Ik onthoud vooral het enthousiasme van de mensen om :
- Terug te connecteren, handen te schudden en bij te praten
- Exposanten die fier zijn om eindelijk weer hun innovaties te kunnen tonen
- Een perfect georganiseerde beurs met gratis catering en mooie standen
- Bezoekers die ondanks het vele werk in print-en sign toch benieuwd zijn om buiten te komen en zaken te doen
- Mooi weer maar daar kon je binnen niet zoveel van merken
- 5800 bezoekers (minder dan de vorige editie) maar veel belovend voor de editie van 14 maart 2023
Proficiat aan de organisatie, bedankt aan alle bezoekers en tot in 2023 !
Jean Van Houtryve
Sign & Print Expo in Gorinchem trok gedurende drie dagen in totaal 5.800 bezoekers. Gezien de omstandigheden in de aanloop naar de beurs is de organisatie tevreden over zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de bezoekers. Wel moet worden geconstateerd dat het vooral een ‘reünie’ voor de signmarkt was. Veel leveranciers uit de grafische markt lieten verstek gaan.
Sign & Print Expo 2022 in Gorinchem was vooral een ‘reünie’ voor de signmarkt, waarbij The Wrap Zone een prominente rol vervulde.
Het geringe aantal exposanten uit de grafische sector en de angst bij sommige bezoekers om zich weer in grote mensenmassa’s te begeven, heeft ongetwijfeld zijn weerslag gehad op het totaal aantal bezoekers. Trok de laatste echte Sign & Print Expo in 2019 over drie dagen nog 9.045 unieke bezoekers, nu bleef de teller op 5.800 steken. Het kleine ‘zusje’ Sign & Print Festival in Gorinchem, dat in maart 2020 twee uur voor het geplande einde van het event abrupt werd afgebroken vanwege de coronamaatregelen, trok circa 1.520 professionals.
De kennissessies waren van hoge kwaliteit, alleen wist het publiek niet altijd de weg te vinden naar het theater op de Next Level.
‘Lastig inschatten’
Voorafgaand aan de beurs was het volgens Rowdy van den Nieuwenhuizen, Head of Marcom & Content namens beursorganisator Easyfairs Nederland, lastig om in te schatten wat er qua bezoekersaantallen verwacht kon worden van de 2022-Expo. “Normaal gesproken kunnen wij op basis van voorgaande edities en de inschrijvingen een inschatting maken omtrent het aantal bezoekers. Nu waren er in aanloop naar het event zo ontzettend veel wisselende factoren, dat dit ingewikkeld was. Ons target voor deze editie lag op 5.000 bezoekers. Dat hebben wij samen met onze exposanten met 16 procent weten te overtreffen, want uiteindelijk zijn in totaal 5.800 bezoekers op ons event afgekomen.”
Enthousiasme dat het weer kan
Netwerkborrel van standhouders. Degenen die er waren, waren tevreden over de energie die overal voelbaar was op de beursvloer. Of het een goede zaak is dat in 2023 alweer de volgende Expo op de agenda staat, daarover waren de meningen verdeeld.
Van den Nieuwenhuizen is trots op hetgeen de sign- en grafimediaindustrie samen heeft neergezet. “Samen met deze industrie, onze exposanten en partners, hebben we alles uit de kast gehaald om loyale en nieuwe bezoekers te inspireren op het gebied van visuele communicatie. Het geroezemoes in alle wandelgangen was overal goed te horen, zeker tijdens de drukke openingsdag. In onze gesprekken met zowel exposanten als bezoekers komt het enthousiasme naar boven dat live ontmoeten in een creatieve omgeving weer mogelijk is. Dat geeft ons enorm veel energie. We merken dat er een mooie mix is van onze trouwe bezoekersdoelgroep en nieuwe aanwas die kennismaakt met de sign- en printindustrie.”
Volgende editie in 2023
Volgens Van den Nieuwenhuizen was de kwaliteit van de bezoekers tijdens deze editie goed. “We zijn enorm blij met de resultaten op het gebied van zowel kwaliteit als kwantiteit. De komende maanden staan voor ons in het teken van evalueren en opbouwen naar een nieuwe Sign & Print Expo editie in 2023.”
De volgende editie van de Sign & Print Expo vindt namelijk op 14, 15 en 16 maart 2023 plaats in Evenementenhal Gorinchem. In 2024 staat vervolgens het Sign & Print Festival op het programma, zodat het oorspronkelijke interval, dat rekening houdt met drupa, weer wordt aangehouden.