Grafityp is een echt familiebedrijf. Het verhaal van de onderneming start meer dan 50 jaar geleden. Toen richtte Herman Bosman senior ‘Grafityp Lettersystemen’ op. Vandaag zetelt de derde generatie van de familie Bosman in het bestuur én zijn ze nog actief in het bedrijf. Herman achter de schermen, Brigitte als Sales Office Coördinator en Patricia als HR, Safety en Health Manager.
ÉÉN HECHTE FAMILIE
Het familiale gevoel trekt Grafityp graag door naar zijn medewerkers én verdelers. Dat voel je aan alles. Patricia: “Tijdens de dealerbijeenkomsten hier op onze site zien we dat de distributeurs hier graag zijn. Voor ons zijn onze distributeurs ook een deel van de Grafityp-familie.”
In de zoektocht naar een nieuwe CEO was het belangrijk om iemand te vinden die mee wilde stappen in dit familieverhaal. Patrick Nijs past perfect in dat plaatje. Hij was al eerder actief in familiebedrijven en deelt de familiale waarden en visie. “Iemand vinden die op dezelfde golflengte zit, is noodzakelijk als je als familie nog actief bent in het bedrijf,” vindt Brigitte.
FOCUS OP MILIEU EN MENSEN
Bij Grafityp zijn ze trots op hun producten, ze vormen de basis om nieuwigheden te ontwikkelen. De PVC-vrije producten bijvoorbeeld, die bestaan al sinds 2005. Toen was de vraag naar milieuvriendelijke alternatieven nog klein. Toch bleef men bij Grafityp focussen op dit ecologische alternatief. Met succes, want steeds meer bedrijven zetten duurzaamheid hoog op de agenda. De vraag naar PVC-vrije films en milieuvriendelijke alternatieven stijgt. Brigitte Bosman: “Zulke innovaties kan je alleen realiseren met mensen die geloven in wat ze doen. We doen hier alles samen. Wij kunnen niet zonder de mensen in de productie, maar zij ook niet zonder ons. Zij maken het product. Ik zorg ervoor dat het verkocht wordt. Iedereen in het bedrijf voelt zich betrokken en dat is wat je nodig hebt als organisatie.”
Herman vergelijkt Grafityp met een raceauto: “Als je een ventiel in een band laat leeglopen, is de race voorbij. Dat is precies hetzelfde voor een bedrijf. Onze ontwikkelaars ontwerpen, onze productiemensen produceren, onze magazijnmensen slaan op en maken bestellingen klaar en onze verkoopmensen verkopen. Als iedereen gedreven is, kunnen we onze klanten de beste service en het beste product bieden.”