fespa

Fespa Belgium lanceringsevent

Tijdens ons lanceringsevent in het Afrikamuseum in Tervuren, een exotische omgeving, konden de ruim 120 aanwezigen al speeddatend nader kennis met elkaar maken.

Het Afrikamuseum in Tervuren diende donderdag 13 februari als decor voor ons lanceringsevent van Fespa Belgium. De ontvangst en het speeddaten vonden plaats in het strakke en moderne ontvangstgebouw. Zeker 80 van de 120 personen die naar Tervuren waren gekomen, namen de gelegenheid te baat om vooraf met een gids de indrukwekkende collectie in het in 1910 geopende gebouw in een neoclassicistische stijl te aanschouwen. Al net zo indrukwekkend was de opkomst en dynamiek tijdens deze eerste officiële bijeenkomst van Fespa Belgium Association. Ook enkele vertegenwoordigers van zusterorganisaties uit andere landen – zoals Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Frankrijk – waren aanwezig, evenals enkele leden van het bestuur van Fespa International. Christian Duyckaerts had een dubbelrol. Hij sprak de aanwezigen toe als president van de wereldwijde Fespa-organisatie en is een van de ‘Founding Fathers’ van Fespa Belgium.

In totaal zetten zestien ondernemers uit de Belgische print- en signbranche hun schouders onder dit initiatief dat is gegoten in een zelfstandige vereniging dat nauwe banden heeft met Febelgra; de federatie voor de grafische industrie. “Zonder de hulp van Fespa Global was het niet mogelijk geweest om Fespa Belgium het levenslicht te laten zien”, stelde voorzitter Jean Van Houtryve, in het dagelijks leven zaakvoerder van Visix. Hij benadrukte dat er zes maanden geleden nog geen sprake was van Fespa Belgium. Samen met vice-voorzitter Manuel Léonard (Colorisprint) heette hij de aanwezigen welkom: “We zijn er fier op ons project nu aan u te presenteren. In een half jaar tijd kan er veel veranderen.” Ten tijde van het event telde Fespa Belgium al 56 leden. Van Houtryve: “De ambitie is 80 leden eind dit jaar. Ik denk dat we dat gaan halen.”

Koop in België

Fespa Belgium wil er zijn voor iedereen die zich aangetrokken voelt tot print, sign en visuele communicatie – van een éénmanszaak in belettering tot een groot printbedrijf, van student tot grafisch ontwerper en  reclameadviesbureau. Van Houtryve: “We hebben in België prachtige maakbedrijven. Daar mogen we best iets meer fier op zijn. De opzet is Belgische bedrijven aan te sporen vooral in België in te kopen, maar ook buitenlandse bedrijven aan te moedigen voor Belgische producenten te kiezen. Dat is een van de doelstellingen in onze missie.”
Voorts wil Fespa Belgium de onderlinge samenwerking stimuleren tussen print- en signbedrijven. “Daaruit kunnen mooie projecten ontstaan. Meer netwerken, meer samenwerken en samen dingen leren, daar staan wij voor.” Informatie delen moet ook leiden tot meer innovatie en automatisering in de branche. Een label voor erkende sign- en of printbedrijven is een stip die iets verder op de horizon staat.

Speeddate

Een eerste aanzet tot meer samenwerking werd gegeven met een speeddate, die strak werd geregisseerd door Dirk Teughels (XL Reklame), Marcel Engelen (Whitelight) en Wouter Mouton (3 Motion), die samen het Team Events vormen. Na een kleine anderhalf uur, waarin de deelnemers zich in één minuut moesten voorstellen aan de persoon aan de andere kant van de kring, was iedereen nodig toe aan een drankje. Gevolg was wel dat het eigen netwerk ontegenzeggelijk fors was uitgebreid.

Euroshop Düsseldorf

De onderlinge banden konden maandag 17 februari, voor wie meeging, meteen verder worden aangehaald tijdens het eerste ‘uitje’ van Fespa Belgium: samen in een touringcar naar Euroshop in Düsseldorf.

Bron en foto’s: Sign+ Magazine/Sign.NL

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email